1000 van het Noorderpark – 1

Bij de opbouw van de kraampjes en tijdens het opblazen van de startpoort voor de sponsorloop, beweegt een groepje mensen, twee ervan in een scoot-mobiel. Ik wil ze fotograferen. “Hoho”, zegt een lange man met een stevig amsterdam-noord accent, “foto’s maken is betalen mannetje. Kost je wel een paar tientjes”. Een vrouw in een scoot-mobiel heeft een hondje op haar schoot en een dikke muts over haar hoofd. Een eigenlijk erg jong ogend rond gezicht komt onder haar dikke muts vandaan. “Als je mij wilt fotograferen kost je wel een paar honderdjes, dat is ook wel de moeite, natuurlijk.” Ze lacht alsmaar door naar me. De lange man fluistert me toe dat zij dakloos is. De sfeer ontdooit als ik zeg wat de reden is dat ik fotografeer. We zijn bezig met een sponsorloop voor de ren-groep van het Noorderpark. En de foto’s zijn voor de site. Dan is het goed. Vrouw in scoot-mobiel is dik ingepakt zegt tegen me dat ze trek heeft in soep.  Ik maak nog meer foto’s van haar en zeg dat ze gerust mee kan doen, want hoe meer kilometers we lopen hoe meer geld er is voor de ren-groep Noorderpark. Ze glundert, natuurlijk doet ze mee. “Mag dat dan ook elektrisch?”. Wil je niet een button van de ren-clup? “Ja, graag, maar dan moet je hem wel op mijn muts spelden.” Voorzichtig prik ik de speld door haar muts. Even later zie ik dat ze met een groepje van de vrijwilligers mee op pad is om te helpen bij het uitzetten van de route. “Je bent zeker verliefd op me. Hij is verliefd op me”, zegt ze tegen de anderen, je ken me zoon wel zijn”. Dat is waar, zeg ik.  Een uurtje later komt ze naar me toe zonder hondje, want die heeft ze naar huis gebracht.

P1070431

Leave a Reply

